-
O, nu aş putea să-ţi explic. Atunci când îmi place cineva atât de mult, nu îi
dezvălui niciodată numele. E ca şi cum aş renunţa la o parte din fiinţa lui.
-
Harry, spuse Basil Hallward, privindu-l drept în faţă, fiecare potret care este
pictat cu simţire este un portret al artistului, nu al modelului. Modelul nu
este decât un accident, o oprtunitate. Nu el este cel dezvăluit de către
pictor, ci mai degrabă pictorul este cel care, pe pânza pictată, se dezvăluie
pe sine însuşi. Motivul pentru care refuz să expun acest tablou este că mi-e
teamă să nu fi dezvăluit în el secretul propriului meu suflet.
Eu
ştiu să fac diferenţa între oameni. Îmi aleg prietenii după înfăţişarea lor
fizică plăcută, cunoştinţele după caracterul lor de valoare şi duşmanii după
valoarea lor intelectuală. Niciun om nu poate fi destul de atent în alegerea
duşmanilor săi. Eu nu am niciun duşman care să fie prost. Cu toţii sunt oameni
de o mare forţă intelectuală şi, drept urmare, mă apreciază cu toţii. Este oare
asta o dovadă de orgoliu din partea mea? Eu zic că este.
-
Atunci de ce refuzi să-i expui potretul? întrebă lordul Henry.
-
Pentru că, fără să intenţionez, am exprimat prin intermediul lui o oarecare
ciudată idolatrie artistică despre care, bineînţeles, nu m-am deranjat
niciodată să-i vorbesc. Nu ştie
nimic despre asta. Şi nici nu va şti vreodată. Dar oamenii ar putea bănui, iar
eu nu vreau să-mi dezgolesc sufletul în faţa ochilor lor superficiali şi
iscoditori. Inima mea nu va fi niciodată pusă sub microscopul lor. Este prea
mult din mine în acel tablou, Harry, prea mult din mine!
În
ziua de azi, oamenii ştiu cât costă orice, dar nu cunosc valoarea lucrurilor.
Daca
această fată poate anima sufletele celor care au trăit fără să aibă suflet,
dacă poate aprinde sentimentul frumuseţii în oameni ale căror vieţi sunt
sordide şi urâte, dacă-i poate dezbăra de egoism şi le poate aduce lacrimi în
ochi pentru nişte amărăciuni care nu le aparţin, merită adoraţia ta, merită
adoraţia întregii lumi.
În
seara asta, pentru prima oară, am devenit conştientă că Romeo e hidos, bătrân
şi sulemenit, că lumina lunii din livadă e falsă, că decorurile sunt vulgare şi
cuvintele pe care trebuia să le rostesc nu sunt adevărate, nu sunt cuvintele
mele şi nu sunt ceea ce vreau eu să spun. Tu mi-ai adus ceva mai înalt, un
lucru pe care orice altă artă nu poate decât să-l oglindească. Tu m-ai făcut să
înţeleg ce este dragostea cu adevărat.
Dar
tabloul? Ce mai avea de spus în privinţa asta? Deţinea secretul vieţii sale şi
îi spunea povestea. Îl învăţase să-şi iubească propria frumuseţe. Oare îl va învăţa
să-şi urască şi propriul suflet? Oare îl va mai privi vreodată?
-
Fiecare dintre noi are raiul şi iadul în el, Basil, strigă Dorian cu un gest sălbatic
de disperare.
Te-am
venerat prea mult. Acum sunt pedepsit. Tu te-ai venerat prea mult. Amândoi
suntem pedepsiţi.
Câteodată,
lucrurile moarte mai zăbovesc pe lumea asta.
-
Am să scriu în jurnal în seara asta.
-
Ce anume?
-
Că un copil care s-a ars iubeşte focul.
La
ce-i foloseşte unui om să câştige întreaga lume, dacă îşi pierde propriul
suflet?
Deci ai găsit cartea într-un final.
RăspundețiȘtergere"Singura modalitate de a scăpa de tentaţie este să-i cedezi. Dacă-i vei rezista, sufletul ţi se va îmbolnăvi de nostalgia unor lucruri pe care şi le-a interzis, de ceea ce legile lui monstruoase au făcut să pară monstruos şi nelegiuit."
N-a fost o carte fascinantă, dar aveai ce învăţa din unele chestii.
@adelici De acord. :)
RăspundețiȘtergereDoamne, Dorian Gray e o carte minunata, cu un personaj minunat care ma minuneaza prin... Toate tampeniile pe care le face. Poate pentru ca hedonismu-i specific ma prinde atat de bine. Eh, bata-l vina.
RăspundețiȘtergereOricum, citatele mele preferate din raman: "Singurul farmec al trecutului este ca a trecut." sau "Este prea mult din mine in acel tablou, Harry, prea mult din mine!". Dar si "Fiecare dintre noi are raiul şi iadul în el, Basil, strigă Dorian cu un gest sălbatic de disperare." e absolut genial. Mi-l adaug in agenduta.